Kompetens är bästa vaccinet mot kriser

Statsministerna med flera står i labbkläder i en labbmiljö.

I onsdags (3 april) fick Lund Nano Lab, nanolabbet på Lunds universitet, fint besök av statsminister Ulf Kristersson med entourage.

Statsministern fick lyssna på presentationer av Anders Mikkelsen, Heiner Linke, Vanya Darakchieva och Lars-Erik Wernersson – som alla betonade vikten av att säkra Sveriges kompetens och forskning på halvledare.

Statsministern och representanter från NanoLund samtalar.
Statsministern träffade representanter från universitetsledningen och från NanoLund och fick en beskrivning av deras verksamhet och utmaningar. Lars-Erik Wernersson presenterade ett utkast till en nationell agenda för halvledare. Foto: Evelina Lindén.

– Det här visar att halvledare, elektronik och mikrochips står högt på agendan, även i Sverige, och det kändes som att statsministern var väldigt intresserad, sa Lars-Erik Wernersson som presenterade ett utkast till en nationell agenda för halvledare.

Statsministern tittar på en presentation på skärm.
Vanya Darakchieva presenterade NanoLunds verksamhet för statsministern. Foto: Evelina Lindén.

Av leendena att döma, verkade Ulf Kristersson uppskatta rundturen inne i labbet – och tog därtill tacksamt emot de (potatis)chips vi serverade innan han skulle åka vidare till Studentafton.