LU vill förlänga rekordkort mandatperiod

Vit byggnad i bakgrunden och magnolieträd i förgrunden. Foto.

Den 30 september är sista dagen för den nuvarande universitetsstyrelsens rekordkorta mandatperiod. Universitetet vill att perioden förlängs med sju månader till den 30 april nästa år.

På så vis skulle en ny styrelse hinna sätta sig in i verksamheten innan budgetproposition och lärosätets resursfördelning för kommande år presenteras.

Regeringen förkortade mandattiden för universitetsstyrelsernas ledamöter från tre år till 17 månader inför tillträdet i maj i fjol. Anledningen påstods vara det försämrade världsläget och att regeringen ville försäkra sig om säkerhetskompetens i styrelserna.

Enligt en utredning som gjorts finns betydande brister i hanteringen av säkerhetsfrågor vid samtliga universitet och högskolor. Därför vill regeringen att den allmänna kompetensen i säkerhetsfrågor bland ledamöterna höjs. Något som LU är positivt till.

Magnus Christiansson, universitetslektor vid Försvarshögskolan och extern ledamot i Universitetsstyrelsen i Lund, tror emellertid att förslaget inte förändrar särskilt mycket.

– Regeringen är inte intresserad av experter i styrelserna, så frågan är vad man faktiskt åstadkommer med det här. Det regeringen vill uppnå motiverar inte att mandattiden kortades till 17 månader, säger han.

Förslag på nya styrelseleda­möter ska enligt regeringens promemoria ha kommit in senast den 14 juni.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English