Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Du som användare vid Lunds universitet har till stöd i ditt arbete möjlighet att välja mellan olika typer av datorer (så kallade ”plattformar”) med ett flertal programvaror och informationssystem.

Ny arbetsplatsdator

För att din arbetsplatsdator ska fungera vid Lunds universitet, behövs i huvudsak följande:

  • maskinvara,
  • operativsystem/systemprogramvara,
  • programvaror och applikationer för ditt arbete,
  • anslutning till universitetets datornätverk (kallat ”Lunet”),
  • LU-konto (din användaridentitet vid Lunds universitet, kallad ”Lucat-ID”),
  • tillgång till de webbplatser eller system du behöver i ditt arbete samt
  • tillgång till utskriftstjänst och skrivare.

Du som anställd kan få hjälp med att beställa en ”paketerad” arbetsplatsdator, baserat på avtal med leverantörer av hård- och mjukvara. Paketering innebär generellt sett att ovanstående komponenter är inkluderade och installerade i samband med att din dator levereras.

Läs mer om tjänsten Dator på IT-webben. (Öppnas i nytt fönster. Kräver Lucatinloggning)

Ett exempel på paketerad arbetsplatsdator är Sektionen ITs koncept ”EGA” (En god arbetsplats)  (Öppnas i nytt fönster)

Rätten för dig som användare till att nyttja programvaror styrs av licensavtal med progamvaruleverantör(er). En del programvaror är licensierade till begränsade delar av universitetet, en del licensavtal är tecknade för alla anställda vid LU. På uppdrag av universitetsledningen hanterar Sektionen IT licenserna och distributionen av universitetsgemensamma programvaror.

På Sektionen ITs webbplats kan du läsa mer om programvaror (Öppnas i nytt fönster)

Inköp av dator

När du ska köpa arbetsplatsdator får du hjälp av den IT-organisation som din verksamhet anlitar. Inköp görs via upphandlade avtal med datorleverantörer.

Mer information om olika  typer av arbetsplatsdatorer, programvaror med mera, kan du få av universitetets IT-personal. Antingen lokalt, om din fakultet/institution eller motsvarande har egen IT-personal, eller centralt via Sektionen IT som utgör IT-stöd för den gemensamma universitetsförvaltningen och för vissa av våra fakulteter/institutioner.

Du får svar på många av de vanligaste frågorna kring arbetsplatsdatorer och programvaror på webbplatsen:

LU Support - IT-support för anställda (Öppnas i nytt fönster)

Kontakt

LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se

Öppettider
Måndag-fredag, klockan 8-17