Lön och förmåner
Här får du veta hur det fungerar med din löneutbetalning och vilka förmåner du har som anställd. Du får även veta vad som gäller vid lönesamtal och vilka de lönepåverkande faktorerna är. All lönehantering och löneutbetalningar sköts av Statens servicecenter. Primula användarmanualer hittar du i SSC:s portal.
Löneutbetalning
Din lön betalas normalt ut den 25:e varje månad. Du ansvarar för att lämna in dina kontouppgifter till utbetalande bank, vilket är Nordea.
Läs mer om utbetalningen av din lön och hur du anmäler eller ändrar dina löntagaruppgifter
Lönesamtal
Du bör ha minst ett lönesamtal före den årliga lönerevisionen.
Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ditt lönesamtal
Lönesättande samtal
Lönesättande samtal är en utveckling av lönesamtalet där du och din chef även för en dialog om din lön och kan endast erbjudas Saco-S medlemmar och oorganiserade.
Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ditt lönesättande samtal
Lönepåverkande faktorer
Vid Lunds universitet finns allmänna lönepåverkande faktorer som gäller alla anställda. Det finns även särskilda lönepåverkande faktorer för lärare samt för teknisk och administrativ personal. För doktorander gäller en särskild lönesättning.
Läs mer om vilka de lönepåverkande faktorerna är och hur det påverkar dig som anställd
Lönerevision
Med lönerevision menas översyn av lönen. När och hur lönerna ska ses över är fastslaget i universitetets centrala ramavtal om löner.
Läs mer om lönerevisionen och hur den genomförs.
Förmåner
Vad sägs om friskvård, friskvårdstimme och viss ersättning för sjukvård och läkemedel? Som anställd vid Lunds universitet har du alltid dessa förmåner.
Läs mer om förmånerna du har som anställd vid Lunds universitet
Kontakt
Kontakta din närmaste chef eller din verksamhets HR-/personalfunktion om du har frågor om din anställning eller din verksamhets rutiner i HR-/personalfrågor.
Primula
Kontakta Statens servicecenter (SSC) vid frågor om Primula (vid löneärenden, ledighetsansökan, sjukanmälan, ansökan om friskvårdsersättning etc).
I SSC-portalen finns även information om driftstörningar och planerade avbrott för uppgraderingar.
SSC Portalen – logga in dygnet runt
Telefon: + 46 46 222 90 00, knappval 3
Vill du lära dig mer om Primula?
Statens servicecenter (SSC) arrangerar webbinarier för medarbetare, chefer och källrapportörer.
Är du chef?
Då finns det fördjupat HR-stöd för dig på HR-webben.