Tre får Lunds universitets silvermedalj 2019

Margot Wallström, Per Karsten och Patrick Amsellem.

Rektor Torbjörn von Schantz har beslutat om att tilldela Lunds universitets silvermedalj till Patrick Amsellem, museichef vid Skissernas Museum, Per Karsten, museichef vid Historiska museet och Margot Wallström, fd styrelseordförande vid Lunds universitet, numera utrikesminister.

Priset delas ut i samband med Lund universitets årshögtid 25 januari.

Motiveringarna lyder:

Margot Wallström: Margot Wallström har vid Lunds universitet utmärkt sig för sitt lyhörda och eftertänksamma ledarskap och under hennes ordförandeskap genomfördes bland annat viktiga satsningar för att öka antalet kvinnliga professorer. I oktober 2014 lämnade Margot Wallström sitt uppdrag som ordförande och blev Sveriges utrikesminister.

Per Karsten: Genom Per Karstens försorg, samt sann tvärvetenskaplig verksamhet, fick världen stifta ny bekantskap med Peder Winstrups kvarlevor och livet i Lund på 1600-talet. Under Per Karstens ledning kunde Historiska museet i december 2018 återinvigas efter omfattande ombyggnation som understryker Historiska museet som värn för södra Sveriges arkeologiska arv och öppna portar mot allmänheten – ett folkbildande uppdrag, väl gestaltat av både museibyggnad och personal.

Patrick Amsellem: Genom en kreativ utveckling av sina företrädares intentioner med museet har Skissernas museum under Patrick Amsellems ledning etablerats som en verklig mötesplats för konst och vetenskap över disciplingränserna där både lärare, forskare, studenter och inte minst allmänheten har fått en välkomnande och upplyst plats att vallfärda till – en kreativ miljö som uppmuntrar till utforskande och utveckling.