Universitetet tvingas betala 400 000 kr för felaktiga upphandlingar

Domarklubba som bankar ner mynt

Konkurrensverket har granskat universitetets inköp och otillåtna direktupphandlingar för 2016 och 2017. De valde ut fyra ärenden som de anmälde hos Förvaltningsdomstolen i Malmö för prövning om upphandlingsskadeavgift.

Nu har beslutet i de fyra parallella ärendena kommit. Lunds universitet ska betala en upphandlingsskadeavgift om sammanlagt 400 000 kronor. De fyra ärendena handlar om otillåtna inköp av följande leverantörer: Tools (verktyg och arbetskläder), Kilroy (studentresor), Örenäs slott och Häckeberga Slott (övernattning/konferens) och FedEx, World Courier, TNT och DHL (som då var avtalslösa). Inköpen har skett utanför befintliga ramavtal. Upphandlingsskadeavgifterna ska betalas av den enhet som genomfört de otillåtna inköpen. Kostnaderna kommer att fördelas på fakultetsnivå.

När ett nytt inköpsbehov uppstår, gå in på Medarbetarwebben och klicka på ”Proceedo”, sök efterfrågad vara/tjänst och se vilka ramavtal som finns. Om du är osäker på om ramavtal finns, mejla: inkop [at] eken [dot] lu [dot] se (inkop[at]eken[dot]lu[dot]se).

Avdelningen Inköp och upphandling kommer besöka samtliga fakulteter under senare delen av 2019 och under 2020 för att gå igenom de köp som gjorts på respektive fakultet och som riskerar att klassificeras som otillåtna direktupphandlingar.