"Buzz of Europe" samlade universitetets kulturella och kreativa kompetenser

En man med en enorm ballong på huvudet.

Den 29 april arrangerade Lunds universitet en kraftsamling för att kunna vara med i världens största satsning på kulturella, kreativa sektorer och näringar. Konferensen ”The Buzz of Europe” visade på möjligheter som det breda universitetet kan bidra med.

Många aktörer inom och utanför universitetet turades om att lyfta olika perspektiv på hur kraften i kreativa och kulturella kompetenser kan var med att lösa stora samhällsutmaningar och hur ”kultur och kreativt är i vårt blodomlopp och utgör Europas hjärta och själ”.

Eventet, som arrangerades i en fullsatt universitetsaula riktade sig till alla som ville vara med i nätverket Creative & Friends som nu bildats med näringsliv, forskare, entreprenörer och städer. Dagen var en kickoff för att mötas och samverka.

Kreativitet och innovation är en del av varje universitets hjärta. Lunds universitets motto är att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Vi är redo att göra vår del och vill bjuda in er att vara med, var rektor Erik Renströms budskap i invigningstalet.

Läs om konferensen och EU:s stora satsning på Kultur KIC:en.

Se konferensen i efterhand