Ny struktur och ökad finansiering av forskningsinfrastrukturmedel

En handskbeklädd hand rör en datormus.

För att få en tryggare och mer långsiktig finansiering av universitetsgemensamma forskningsinfrastrukturer så har en process för att identifiera så kallade universitetsplattformar (core facilities) utformats. Detta är ett resultat av rekommendationerna från RQ20 och målet är att strukturera finansieringen, ge långsiktighet och underlätta strategiska prioriteringar.

Universitetsplattformar kännetecknas av strategiskt viktiga och väletablerade forskningsinfrastrukturer som ska stärka universitetets excellensforskning. De karaktäriseras av att de har hög tillgänglighet och många användare från alla fakulteter, andra lärosäten och organisationer.

I samband med denna satsning har vi även valt att dubblera den universitetsgemensamma finansieringen av forskningsinfrastrukturer. Hitintills har universitetet avsatt 20 miljoner kronor i en årlig utlysning men i och med denna omstrukturering har rektor valt att öka den totala satsningen till 40 miljoner. Av dessa kommer cirka hälften att gå till de långsiktiga satsningar av universitetsplattformar och hälften fortsätta att gå till de traditionella utlysningarna.

Processen för att välja ut vilka universitetsplattformar som ska få medel innebär att fakulteterna nominerar universitetsplattformar som arbetsgruppen för forskningsinfrastruktur, AGFI går igenom och gör ett urval av. Urvalet beslutas sen i Forskningsnämnden för att därefter skickas för bedömning av externa granskare.

Den 31 januari hade vi fått in 11 nomineringar till universitetsplattformar och 9 har nu valts ut att skickas till bedömning av den externa granskningsgruppen. Den externa granskningsgruppen kommer att lämna sina rekommendationer efter sommaren.

Parallellt med arbetet med universitetsplattformer inleder AGFI nu sitt arbete med att granska de 30 ansökningar som kommit in för den traditionella utlysningen om medel för lokal forskningsinfrastruktur. Här har vi glädjande fått in ansökningar från alla fakulteter vilket visar att vår ambition att bredda begreppet forskningsinfrastruktur burit frukt. Dessa kommer att beredas internt i dialog med fakulteterna och beslutas av rektor under hösten.

Jag är mycket glad att Lunds universitet satsar ytterligare på forskningsinfrastrukturer och att vi nu har alla delar av universitetet med på banan.

/ Viktor Öwall, Vicerektor

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Viktor Öwall

E-post: viktor [dot] owall [at] rektor [dot] lu [dot] se (viktor[dot]owall[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 94 69

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska