Nytt råd för universitetets utmärkelser inrättas och en översyn har gjorts

Lunds universitet har en rad olika utmärkelser, vissa välkända och välanvända andra mer okända. För att bringa större klarheter i denna breda flora har rektor Erik Renström nu beslutat att det ska inrättas ett råd för utmärkelser och en översyn av vilka utmärkelser som ska finnas.

Beslutet går helt i linje med regeringens reform om ett offentligt belöningssystem för Sveriges främsta utmärkelser.

Rektor emeriti Göran Bexell har fått i uppdrag av rektor Erik Renström att tillsammans med en arbetsgrupp se över Lunds universitets utmärkelser och processen för dem. Grundprincipen för universitetets utmärkelser är att de ska visa uppskattning av särskilt förtjänstfulla insatser med betydelse för universitetets och samhällets bästa. Ingen ska belönas automatiskt på grund av namn, social eller akademisk ställning utan på grund av vad man uträttat. Endast levande och fysiska personer kan få utmärkelser.

Ett råd för utmärkelser ska också inrättas. Rådets uppgift är att bereda utmärkelseärenden och ta fram egna förslag och verka för att förslag lämnas in. Rådet ska bestå av minst tre och högst fem ledamöter, varav en ordförande.

Utmärkelser som ska finnas vid Lunds universitet

”Lunds universitets silvermedalj” behålls och ska tilldelas personer som gjort särskilt betydelsefulla insatser för Lunds universitet och samhället.

“Lunds universitets guldmedalj” ska tilldelas exklusivt till personer som gjort synnerligen betydelsefulla insatser för universitetet. Antalet innehavare ska vara starkt begränsat. Guldmedaljen har främst delats ut till tidigare rektorer vid Lunds universitet och ytterligare några personer.

Hedersledamot är en ny utmärkelse som tilldelas den som gjort enastående insatser i offentlig eller enskild verksamhet och som haft stor betydelse för särskilt Lunds universitet men också för samhället i stort. Antalet levande hedersledamöter ska vara begränsat till högst fem personer. Som yttre tecken på utmärkelsen erhåller personen ett diplom samt en nyckel i silver att bära som kavajnål (pin). Universitetets medarbetare kan inte bli hedersledamöter.

Fler utmärkelser

Utöver ovanstående utmärkelser finns och behålls Lunds universitets administrativa pris, Lunds studenters pedagogiska pris och utmärkelsen för nit och redlighet, NOR.

Lunds universitets administrativa pris tillkom 2006 och ska enligt beslutet delas ut årligen ”för utmärkta administrativa insatser av innovativ karaktär som bidragit till universitetets utveckling eller för service och effektivitet utöver det vanliga”.

Studenternas pedagogiska pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen tillkom 2000. Rektor utser upp till tre pristagare efter förslag från studentkårerna.

Utmärkelsen ”För Nit och Redlighet i rikets tjänst” har funnits sedan 1803 och tilldelas arbetstagare som under sin anställning hos staten skött sig korrekt.

Utmärkelser som avskaffas

De utmärkelser som ska avskaffas är bronsmedaljen, universitetets plakett.