Nytt samarbetsavtal med UC Berkeley ger nya möjligheter

Foto av klocktornen i Berkeley. Foto: Eric Fehrenbacher. iStock.

Idag skriver vi under ett universitetsövergripande samarbetsavtal med UC Berkeley. Det öppnar upp för nya samarbetsmöjligheter för hela universitetet.

Den 11–13 oktober välkomnar universitetsledningen ett unikt besök från UC Berkeley. Bland gästerna finns representanter för forskning, utbildning, internationella frågor, innovation och entreprenörskap. Syftet med besöket är att vidareutveckla det långa partnerskap som finns mellan LU och UC Berkeley, och att identifiera nya möjligheter till samarbete.

Några fokusområden för besöket är:
•    Globalt ansvarsfullt engagemang och akademiskt ledarskap
•    Innovation, entreprenörskap och forskningsinfrastrukturer
•    Hållbarhet och grön omställning

Utöver möten med universitetsledningen kommer besökarna att möta representanter från olika delar av universitetet och göra besök bland annat hos DARKLab, MAX IV och LINXS. Fakulteternas dekaner träffar delegationen i samband med Rektors ledningsråds möte.

Att det finns god potential till vidare samarbete mellan LU och UC Berkeley märks inte minst på den ämnesbredd som finns inom våra forskningssamarbeten. Det finns även ett uppskattat universitetsgemensamt mobilitetsavtal inom ramen för University of California Systems. På ledningsnivå har man tidigare utbytt erfarenheter och knutit kontakter genom CALIE-projektet (Sweden-USA Project for Collaboration, Academic Leadership and Innovation in Higher Education), ett svensk-amerikanskt samverkansprojekt inom akademiskt ledarskap och innovation inom högre utbildning.

Det nya samarbetsavtalet med UC Berkeley är ett tydligt exempel på LU:s globala engagemang och ett konkret resultat av 2023 års färdplan för Nordamerika genom arbetet med Globalt dynamiskt engagemang – GDE.

Länk till GDE på Medarbetarwebben

/Kristina Eneroth

Denna text ingår i LU-nytt 16 - 2023.

Kristina Eneroth. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Kristina Eneroth

E-post:
Kristina [dot] Eneroth [at] rektor [dot] lu [dot] se
Telefon: 046- 222 44 49

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska

E-post:
gerd [dot] hawaleska [at] rektor [dot] lu [dot] se (gerd[dot]hawaleska[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Telefon: 046-222 38 95