Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Stärkt fokus på tillgänglig och inkluderande undervisning

Studenter som pluggar vid ett bord.

Behovet av pedagogiskt stöd växer. För att effektivisera stödet har Enheten för undervisningsstöd startat ett tvåårigt projekt som kommer att fokusera på kompetenshöjande insatser, gemensamma riktlinjer, och en ny rådgivande funktion för att skapa en enhetlig strategi för tillgänglig och inkluderande undervisning.

Vi vet att behovet av pedagogiskt stöd ökar. På Lunds universitet har antalet som beviljats särskilt pedagogiskt stöd tredubblats sedan 2011 och de vanligaste anledningarna är dyslexi och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. 

Jag vet inte varför behovet ökar. Jag tycker inte heller att det är ökningen i sig som är problemet. Vad jag har förstått så har det inte blivit lättare med tiden att få stöd beviljat. Vad jag vet är att pedagogiskt stöd inte handlar om att göra utbildning lättare utan om att arbeta med lärandemiljön så att studenterna hamnar i en jämförbar situation. De flesta av oss som undervisar har mött eller kommer att möta studenter som har olika behov av anpassning för att klara sina studier. Ibland är det svårt att veta hur undervisning på bästa sätt kan göras tillgänglig och inkluderande och vad som kan anses vara en adekvat anpassning.

Kanske borde vi också fokusera mindre på pedagogiskt stöd som en enskild fråga och mer på hur vi kan arbeta med tillgänglig och inkluderande undervisning? Tillgänglig undervisning handlar om att göra lärandemiljön tillgänglig för studenter med specifika behov av anpassning. Inkluderande undervisning handlar om att göra lärandemiljön tillgänglig för så många som möjligt. Inkluderande undervisning utgår också från att anpassningar som gynnar en enskild student också kommer att gynna hela gruppen och att det i sin tur kan leda till pedagogisk utveckling.

Vi har idag enheter som jobbar med pedagogiskt stöd, studievägledning och undervisningsstöd. Vi arbetar också med lärandemiljön inom ramarna för studenthälsofrågor, högskolepedagogisk kompetensutveckling och inom det förebyggande arbetet mot diskriminering. Vi gör mycket som är bra. Men vi behöver bli mer samordnade. 

Vi har därför gett Enheten för undervisningsstöd i uppdrag att under två år arbeta fokuserat med att stärka formerna för tillgänglig och inkluderande undervisning. Det är Ann-Catrin Johansson och Lotta Åbjörnsson som kommer att driva projektet och det är jag verkligen glad för. 

De kommer att arbeta med tre områden. Det första handlar om att planera, genomföra, utvärdera och implementera kompetenshöjande högskolepedagogiska insatser. Det andra handlar om att föreslå universitetsgemensamma arbetssätt, riktlinjer eller liknande. Det tredje handlar om att inrätta en rådgivande funktion. Syftet är att kunna ge fakulteterna eller motsvarande råd och vägledning för hur undervisning och lärandemiljö på bästa sätt kan utformas för studenter i behov av pedagogiskt stöd.

/ Jimmie Kristensson

Läs mer


Denna text är inkluderad i LU-nytt 2-2024.