Tinder för kultursamverkan – första stora kulturmötet på LU den 24 november

Kollage med bilder på en tavla, uppstoppade insekter och penslar

Lunds universitet har sedan 2018 ett särskilt fokus på att integrera konst och kultur i undervisning, forskning och samverkan genom ”Strategi för kultursamverkan”.

Strategin har bland annat som mål att med konstnärliga medel och genom kulturella verksamheter fördjupa, levandegöra och skapa kunskap och att vara en kreativ del i innovativa utbildningar och forskningssamarbeten. Ett viktigt sätt att implementera strategin är att ge alla LU:s medarbetare möjligheter till gränsöverskridande samarbeten och att synliggöra vilka resurser i form av infrastrukturer vi har tillgång till.

Vi inbjuder därför till universitetets första stora kulturmöte i Birgit Rausings sal på Skissernas museum fredagen den 24 november mellan klockan 9–12.

Då kommer några forskare och lärare att presentera hur de använder konst och kultur för att kommunicera och ge fördjupad förståelse om sin forskning. Vi får också höra hur man kan använda konstföremål och samlingar för att främja nya perspektiv och djuplärande i undervisningen eller hur LU deltar i stora europeiska utlysningar för samverkan inom kultur och kreativa näringar. Lunds universitets samlingar kommer att finnas på plats för att presentera sig och för att inspirera till nya inslag inom undervisning och forskning.

Detta är ett fint tillfälle att se exempel på några av de kultursamarbeten som finns på LU och för att bli lite bekant med våra fantastiska samlingar. Är LU ett kulturuniversitet? Kan alla använda konst och kultur i sin verksamhet? De frågorna vänder vi på vid det stora kulturmötet.

Varmt välkomna!

Anki Wallengren

Denna text ingår i LU-nytt 18 - 2023.

Foto på Ann-Kristin Wallengren. Foto: Charlotte Carlberg-Bärg.

Vicerektor Ann Kristin Wallengren

E-post: ann-kristin [dot] wallengren [at] rektor [dot] lu [dot] se (ann_kristin.wallengren@
rektor.lu.se)

Telefon: 046- 222 84 76