Universitetet fördjupar samarbetet med Malmö stad

Exteriör utanför CRC med personer i samtal.

Malmö stad och universitetet är sammanlänkade på flera sätt. Lunds universitet bedriver sedan mer än 70 år tillbaka utbildning, forskning och innovation i Malmö inom ett antal unika och högprofilerade områden. Nu breddas och fördjupas samverkan inom några särskilt utvalda områden och ett samverkansavtal signeras.

Samverkansavtalet ska bidra till att stärka och strukturera den samverkan som redan pågår mellan parterna men också uppmuntra och stödja ny och fördjupad samverkan. Avtalet ska konkretisera Malmö stads och Lunds universitets samverkan för forskningsbaserad kunskapsutveckling samt för att utveckla parternas verksamheter.

De områden som man vill samverka inom är:

-    Hållbar utveckling av staden
-    Folkhälsa och global hälsa
-    Vetenskapliga kongresser och konferenser
-    Kulturella och kreativa näringar
-    Entreprenörskap och innovation
-    Malmö som studentstad
-    Öresundssamarbetet

Läs hela artikeln: Lunds universitet fördjupar samarbetet med Malmö stad | Lunds universitet