Workshop om framtidens pendlingsresor till campus 27 februari

Trafikstockning.

Climate-KIC@lu (Lunds universitet) och Lunds kommun bjuder in till en workshop för att diskutera pendlingsresor och utvecklingen av Lund Innovation District.* Under workshopen kommer de drivande faktorerna bakom arbetsresor och bilpendling att diskuteras.

Genom att gemensamt utforska fenomenet bilpendling kan vi bättre förstå vilken typ av åtgärder som är mest lämpade för att göra resandet mer hållbart.

Lund är en av de städer som förbundit sig att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid senast 2030. Trafiken står idag för ca 50% av kommunens utsläpp. Lund som stad har ett mycket stort inpendlingsöverskott, många fler personer pendlar dagligen till Lund än de som pendlar från Lund. Lund Innovation District, som omfattar hela kunskapsstråket från Lundagård till ESS, är en av landets största arbetsplatser och en stor andel av inpendlingsresorna går just hit. En betydande andel av de utsläpp som kommunen måste minska genereras alltså av pendlingsresor till innovationsdistriktet.

Tid och plats: 27 februari, klockan 13:00-16:00, Sharience, bottenvåningen the Spark, Scheeletorget 1, Medicon Village

Målgrupp: Alla som är intresserade av pendling till campus, gärna du som pendlar till jobbet.

För att innovationsdistriktet ska kunna utvecklas, utan köer och parkeringskaos, måste pendlingsresor diskuteras. Avsikten med workshopen är att gemensamt hitta en modell över vad som driver trafiken i Nordöstra Lund.

Syftet med workshopen är att fördjupa förståelsen för underliggande faktorer som påverkar pendlingsbeteendet. Utifrån detta kan man utveckla åtgärder för att påverka situationen. Resultatet kommer att kunna användas för det fortsatta arbetet med hållbart resande på LU, i kommunens pågående projekt CoAction och i den nya kommunövergripande Lunda MATS planen för hållbar mobilitet i Lunds Kommun.

Workshopen kommer innehålla olika delövningar där deltagarna kan arbeta med olika frågor. Målet är att, på ett enkelt och roligt sätt, öka kreativiteten och samtidigt driva processen framåt enligt system- och design thinking metodologi.

Anmäl dig till workshopen: Framtidens pendlings resor till Lund Innovation Distrikt | climate-kic.lu.se

Kontaktpersoner är Olof Blomqvist och Lina Röjnert, avdelningen Samverkan, sektionen Forskning Samverkan och Innovation, Lunds universitet.

* Lund Innovation District omfattar hela ”kunskapsstråket” från Lundagård över SOL, LUX, LTH och EHL hela vägen upp till ESS, större delen av universitetets campusområde i Lund ingår.