Utbildningsfilmer i tillgänglighet

För medarbetare som vill lära sig mer inom webbtillgänglighet.

Här samlar vi tips på utbildningsfilmer och e-utbildningar inom området webbtillgänglighet.

Fler tips, till exempel handböcker och guider, finns även på sidorna under rubriken Skapa tillgängligt innehåll.

Övergripande om webbtillgänglighet

LU:s introduktionsfilm om webbtillgänglighet - YouTube

Tillgänglighetsavsnittet i LU:s utbildning för webbpublicister - Canvas

Dokument

Skapa tillgängliga dokument utifrån LU:s Wordmallar - tre filmer från LU

Via länkarna nedan hittar du tre korta filmer, producerade vid Lunds universitet, om hur du gör för att skapa tillgängliga dokument med utgångspunkt i LU:s tillgänglighetsanpassade Wordmallar.

1 - Förarbete – hämta mallen och spara

2 - Arbeta med innehållet

3 - Efterarbete – kontroll och PDF-export

Övergripande om tillgänglig video

LU:s videoplattform Studio

Utöver Studio finns fler verktyg för att skapa undertexter, se fler filmer på sidan om video i LU:s lathund för webbtillgänglighet:

Klarspråk - uttryck dig rakt på sak

Upphandling

Hur ska vi kravställa för att uppnå hållbarhet i offentlig upphandling, med fokus på tillgänglighet? Vilka krav ska eller bör ställas utifrån ett tillgänglighetsperspektiv?

Kontakt

Vid Lunds universitet finns en tillgänglighetsexpert som du kan kontakta genom vårt kontaktformulär (ny flik) eller så kan du i en övergångsperiod fortsatt mejla till:
tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (tillganglighet[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)

Du kan också gå med i Teams-nätverket för webbpublicister vid Lunds universitet. I nätverket finns en kanal för webbtillgänglighet.

Gå direkt till kanalen för webbtillgänglighet