Sommarhälsning*

Slingrande stig mitt i ett blommande rapsfält. Foto: Mostphotos.

För varje dag som går blir jag alltmer imponerad av den här organisationen. Tidigt i våras gick vi ut ur en pandemi (nåväl, inte helt men samhällets förlamning släppte åtminstone sitt järngrepp) för att mötas av en ny osäkerhet som sedan dess oroar och skakar om – Rysslands krig i Ukraina.

Liksom när pandemin slog till visade Lunds universitet sig ännu en gång kunna ställa om. Nu för att hitta lösningar för ukrainare som antingen ville studera eller forska här i Lund eller på distans under sin tid i exil. Att vi numera har ett studentbytesavtal med Nationella Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev känns otroligt bra – även om det bara är en liten del för att lindra det stora humanitära lidandet vi ser i landet. Det är också med värme som jag har sett så många studenter och anställda som har engagerat sig för Ukraina alltsedan kriget bröt ut.

Denna vår har också bjudit på många fester och ceremonier. Det är nära nog vår plikt att hedra öppenheten, demokratin och de akademiska framstegen i en orolig tid. Det har varit både en och två doktorspromotioner, kanske vackrare och högtidligare än någonsin, dels eftersom det var länge sedan vi fick fira de nya doktorerna tillsammans, dels för att doktorspromotionen tydliggör det universella med akademin - ett fredligt samarbete i strävan att göra världen lite bättre.

Och så har det varit Lundakarnevalen därutöver. Att kunna se den genuina glädjen, de lundahumoristiska upptågen och gemenskapen som festen i Lundagård ger prov på har också varit alldeles speciellt i år. Det stärker mig också i min övertygelse om att unga behöver ett fysiskt sammanhang att vara i och att campusförlagd verksamhet kommer att bestå och till och med frodas även i tider av digitalisering. Att få tillbaka studentmyllret på campus har varit den största höjdpunkten i vår!

Det mer trägna, dagliga arbetet har också fortgått och även om det är svårt att få syn på det när det pågår, är det just detta som tar oss vidare och gör att universitetet utvecklas. Idag har jag beslutat om de profilområden som fakulteterna arbetat med intensivt under lång tid. Vicerektor Per Mickwitz berättar mer om dessa i sitt inlägg ”fem profilområden har valts ut i en process som synliggjort starka kunskapsmiljöer”. Profilarbetet har bidragit till många tvärvetenskapliga möten och diskussioner och jag är övertygad om att det arbetet kommer att ge ringar på vattnet även inför kommande forskningsdiskussioner och vägval på fakulteterna. Jag har skrivit ett blogginlägg om detta:  Profilområdena- en vacker bukett som plockats ihop lagom till midsommar.

Precis nu i dessa inledande sommarveckor väntar vi också med spänning på om det konsortium som Lunds universitet är en del av utses till KIC, Knowledge and Innovation Community inom de kulturella och kreativa sektorerna och näringarna. Det är en historiskt stor EU-satsning och även här har fakulteterna gjort en enorm insats inför ansökningen som lämnades in tidigare i vår.

Jag tackar alla som har gjort denna vår så ljus, förtröstansfull och minnesvärd, trots de mörka molnen som drar fram i Europa. Jag påminns om att det finns fler goda krafter än onda i världen och att akademin är en kraft som gör riktig skillnad för människor. Det är inte en alls oangenäm känsla att ta med sig in i sommaren.

Jag önskar dig en glad sommar och en fin ledighet när den kommer!

/Erik Renström

Denna text är en del av LU-nytt nr 12 - 2022

Erik Renström. Foto: Kennet Ruona.

Erik Renström, rektor

E-post: rektor [at] rektor [dot] lu [dot] se (rektor[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Rektors sekreterare Eva Porenius
E-post: eva [dot] porenius [at] rektor [dot] lu [dot] se (eva[dot]porenius[at]rektor[dot]lu[dot]se)