Lunchdax med Sophie Hydén Picasso

Sophie Hydén Picasso

Varje dag lunchar drygt 800 medarbetare inom förvaltningen. Men vad äter de för mat? Var äter de den? Och vad snackar de om? Lunchdax tar pulsen på våra kollegors lunch. Denna lunchlåda tillhör Sophie Hydén Picasso, forskningshandläggare på Forskningsservice, sektionen FSI.

Det blir vegetarisk moussaka från Linas matkasse, bestående av aubergine, bakpotatis, tomatsås och äggstanning. Tyvärr är det inte en så populär rätt bland barnen hemma, så det har blivit många restluncher av denna måltid. Det är andra dagen som Sophie äter den och den blir bara torrare och torrare. Familjen har Linas matkasse varannan vecka för att få lite inspiration i vardagsmaten.

Sophie brukar ha med sig matlåda som hon äter i sektionens gemensamma matsal på The Spark. Det är ganska tomt vid lunchtid, de flesta kollegor äter lunchen ute. Det nya lokalerna är fortfarande lite kala och det har inte riktigt blivit ombonat än.  Sophie tycker att det är lite synd att sektionen ligger lite off från resten av universitetet.

- Men det är bra att sektionen är samlad, det skapar en bättre sammanhållning och man vidgar sina vyer, säger Sophie Hydén Picasso, som redan samarbetar med personer vid de andra avdelningarna.

På lunchen sitter hon oftast tillsammans med sin avdelning. De brukar prata vardag och inte så mycket jobb, vilket Sophie tycker är skönt. Lunch är en paus från jobbet för henne.

- Man får en avkopplande halvtimme där man kan snacka och skoja. Vi har en skön och lugn stämning här, säger hon. Det är opretentiöst bubbel om vad man ska göra i helgen, mat och annat okontroversiellt kallprat. Folk slappnar av och de olika yrkesrollerna glöms bort. Det är bra för sammanhållningen.

Sophie arbetar med EU-finansiering och ger stöd till forskare som har fått EU-pengar eller som vill ansöka om EU finansiering. Det innebär många möten med enskilda forskare och nätverkande. Nu vill hon fördjupa sig i forskningens impact på samhället.

Sophie Hydén Picasso fick 2019 års administrativa pris som delas ut vid universitets årshögtid. Läs motiveringen och årshögtiden.

Anna Mansfeld