Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Har din nästa chef artificiell intelligens?

Porträtt av man. Foto.
Sverre Spoelstra är universitetslektor i före­tagsekonomi och forskar bland annat om ­algoritmiskt ­ledarskap. Foto: Louise Larsson

Artificiell intelligens har på bara några år gått från skräckvisioner på film till hjälpmedel i var persons telefon eller dator. Från rättstavning till shoppingtips – och nu till att fördela arbetsuppgifter och mäta prestationer. LUM har träffat organisationsforskaren Sverre Spoelstra och pratat om algoritmiskt ledarskap.

Du som läser det här kanske inte har din chef i en app, men det är inte så futuristiskt som det kan låta. Redan nu får cykelbud sina uppdrag och utvärderingar via mobilen och på stora distributionscenter kan lager­personalen arbetsledas genom en app istället för av en mänsklig chef.

– I dag kan traditionella uppgifter inom både arbetsledning, övervakning och rekrytering skötas av ett program. Det är särskilt vanligt inom gigekonomin. Den typen av AI-management har fått mycket uppmärksamhet både inom akademin och i media, inte minst negativt, då det lett till en del arbetsmiljöproblem, säger Sverre Spoelstra, universitetslektor i företagsekonomi.

Viktigt att lära sig om algoritmiskt ledarskap 

Sverre Spoelstra har forskat om etik och moral, spelifiering och andra aspekter av organisationer och ledarskap i drygt tjugo år. Men algoritmiskt ledarskap är ett nytt intresse – och helt nödvändigt. 

– Jag hörde talas om algoritmiskt ledarskap för första gången för två år sedan. Jag förstod snabbt att det här måste jag lära mig mer om. Hur ska jag annars kunna fortsätta vara relevant för mina studenter? 

Sverre Spoelstras nyfikenhet på det digitala och nya sätt att jobba märks redan innan vi börjat sippa på våra caffe lattè på det Malmöfik där han tidigare suttit och skrivit en hel del. Han sneglar på mina ­något ­gammaldags reporterattiraljer: antecknings­block och bläckpenna. För visst är det så – mycket i arbetslivet förändras med AI:s intåg och det snabbt, snabbt.

Ledarskap och management

För att förstå vad algoritmiskt ledarskap är för något kan man behöva börja med att skilja mellan ledarskap och management, eller mellan naturliga, inspirerande ledare och chefer i en formell hierarki. 

– I forskningen finns det en tydlig skillnad mellan management å ena sidan och ledarskap å andra sidan, säger Sverre Spoelstra. Där handlar management mer om det regelstyrda och hierarkiska, att göra det man ska. Ledarskap behöver däremot inte nödvändigtvis inordnas i en formell hierarki. Karismatiska personer som inspirerar andra, det kan man hitta även utanför den formella chefsordningen.

Därför har man tidigare menat att just ledarskapet är något typiskt mänskligt, ­något som maskinerna inte kan imitera, enligt Sverre Spoelstra. Det mer administrativa där­emot, det är lättare att strukturera digitalt och även spelifiera (gamifiera).

Nytt projekt på gång

Tillsammans med forskarkollegorna Nick Butler vid Stockholms universitet och Emilie Hesselbo vid Ekonomihögskolan har Sverre Spoelstra just startat ett nytt forsknings­projekt om förändrat ledarskap i digitaliserade arbetsmiljöer. Planen är att intervjua anställda på kunskapsintensiva IT-företag och studera hur chefer använder olika program för att besluta om budget och motivera medarbetare.  

– Det algoritmiska ledarskapet som jag är intresserad av inbegriper fortfarande människor. Det är människor i partnerskap, eller i relation med, maskiner. Mycket av besluten och det som finns i kulisserna kanske handlar om automatiserade processer, men det är människan som frontar det och som kan fatta andra beslut än de föreslagna, om det till exempel är mer etiskt.

Algoritmiskt inom akademin

Sverre Spoelstra ser att det algoritmiska även kan överföras till den akademiska världen.

– Om fem, tio år har säkert sättet vi bedriver forskning på förändrats. En grundtanke bakom vetenskap är ju att vem som helst ska kunna uppnå samma resultat som någon annan. Det gör att mycket redan är algoritmiskt och lämpligt för maskiner. Vad kommer det betyda för akademin? Det är svårt att få överblick över, säger han och fortsätter:

– Å andra sidan sa man för tio år sedan att den digitaliserade, internationella undervisningen skulle få stora ­konsekvenser. Varför skulle man välja något annat än ­Oxford om man kunde läsa varifrån som helst? Ändå ser vi fortfarande att studenter vill studera på en fysisk plats och att de bästa lärarna är de som är en verklig person.

Vad måste de studenter som vill bli ledare att behöva lära sig?

– Framför allt förmåga till reflektion. Vi lärare bör försöka skapa en medvetenhet hos dem och en förmåga att resonera kring etiska konsekvenser av till exempel datadrivna beslut. Det kommer fortsatt att vara viktigt, precis som att vara en aktiv, intresserad och empatisk ledare som ser medarbetarna för vilka de är och vilka förmågor de har.

Ledarskap, management & algoritmiskt ledarskap

Ledarskap: Har traditionellt fokuserat på karismatiska individers förmåga att inspirera medarbetare och leda förändring inom organisationer. 

Management: Anses hantera och optimera organisatoriska processer och mål enligt rationaliserade principer. Följer en beräkningsbaserad logik av input-output.

Algoritmiskt management: Icke-mänsklig form av management via data och teknik, snarare än genom mänskliga bedömningar. Företag som Uber och Upwork är kända för att använda algoritmer för att kontrollera, sporra och utvärdera arbetare med minimal mänsklig insats. 

Algoritmiskt ledarskap: Samarbete eller partnerskap mellan människa och dator. Algoritmerna tilldelar uppgifter, motiverar medarbetare och bedömer resultat, medan den mänskliga ledarens handlingar är transformativa, visionära och tar etisk hänsyn.

Spelifiering: Syftar oftast på att använda spel- eller tävlingselement i sammanhang som inte är traditionella spel, som inom arbete eller utbildning. Kan handla om att samla poäng eller utmärkelser för att ge en känsla av syfte och prestation.

Källa: Sverre Spoelstra 

Sverre Spoelstra

Gör: Universitetslektor i företagsekonomi med fokus på organisationer på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och Copenhagen Business School (CBS).

Aktuell med: Forskning om spelifiering (gamification) inom högpresterande organisationer och algoritmiskt ledarskap.

Dold talang: Duktig på schack. 

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English