Rättighetslistan, studenternas rättigheter och skyldigheter - reviderad

studenter som studerar.

Rektor har beslutat om en reviderad version av studenternas rättighetslista som börjar gälla från och med höstterminen 2024. Revideringarna görs bland annat för att följa uppdateringar i regelverk, undervisningstid, examinationsförfarande med mera.

Rättighetslistan – Lunds universitets studenters rättigheter och ansvar infördes 2013 som ett stöd för studenterna, institutionerna, fakulteterna och studentkårerna. Den omfattar frågor så som studiemiljö, kursplanering och examination och ska klargöra rättigheter och skyldigheter för studenterna på grundnivå och avancerad nivå.

Sedan juni 2022 har avdelningen Utbildningsstrategiskt stöd, på uppdrag av den universitetsgemensamma utbildningsnämnden, arbetat med en revidering av Rättighetslistan. Utgångspunkten för revideringen har varit de uppdateringar som har skett i relevanta regelverk inom Lunds universitet. Revideringen har också utgått från de fakultetsspecifika undantagen från Rättighetslistan som har beviljats de senaste åren. Syftet med revideringen har varit att skapa en tydlig version av riktlinjerna som går i linje med regelverket och verksamheten.

Flera, mer eller mindre omfattande, förändringar av riktlinjerna har gjorts, de mest centrala förändringarna är:

• Tydligare referenser till lagrum och andra regelverk där det är relevant.
  • Att ansvarig institution beslutar om omregistrering av studenter efter avbrott.
  • Reglerna om meddelande av examinationsresultat har utvecklats och nu får det ta längre tid att rätta ett prov om det har varit många skrivande.
  • Schemalagd undervisningstid ska begränsas till vardagar fram till klockan 17.00, för att svara upp mot återkoppling från Diskrimineringsombudsmannen. Samtidigt framgår det tydligare att undervisning kan schemaläggas till kvällar/helger om det är nödvändigt för genomförandet av momentet, så som vid exkursioner eller VFU.
  • Avsnitt 6 heter numera "Självständigt arbete (examensarbete)”, i stället för ”Uppsats (självständigt arbete, examensarbete). Det tydliggörs också att avsnittet specifikt handlar om examensarbeten som krävs för utfärdande av en examen på grundnivå eller avancerad nivå (examensarbeten).

Rättighetslistan träder i kraft den 2 september 2024. Samtliga fakulteter har fått en lathund med information om vad som är nytt i Rättighetslistan.

Om du har frågor om Rättighetslistan – Lunds universitets studenters rättigheter och ansvar – kontakta Oskar Cornelius på avdelningen Utbildningsstrategiskt stöd, sektion Student och utbildning: oskar [dot] cornelius [at] stu [dot] lu [dot] se (oskar[dot]cornelius[at]stu[dot]lu[dot]se).

Mer information om Rättighetslistan för studenter på lu.se