Tjänsteresor med flyg har ökat kraftigt – halveringsmålet avlägset

Bild på flygplansturbin.

Efter några år med minskat flygresande på grund av coronapandemin är nu tjänsteresorna med flyg uppe på ungefär samma nivåer som innan pandemin. Målet om en halvering till slutet av 2023 är långt borta. Nya aktiviteter behövs för att minska klimatavtrycket från flygresor som är en av de största enskilda utsläppskällorna som medarbetare vid Lunds universitet bidrar till.

För drygt ett halvår sedan summerade vi klimatavtrycket från tjänsteresor för 2022 och kunde glädjande konstatera att vi fortfarande låg på en relativt låg nivå jämfört med innan pandemin, cirka 60 procent jämfört med 2019. Vi upplevde då att målet om en halvering till slutet av 2023 inte var orealistiskt och skulle kunna vara möjligt att klara av.

Nu visar det sig att flygresorna redan i oktober i år är uppe på nästan samma nivåer som 2019. Det är bara de längre interkontinentala flygresorna som har minskat något jämfört med innan pandemin. Samtidigt har intresset för att ta tåget ut i Europa ökat genom att det har blivit enklare att boka tågresor till utlandet tack vare vårt avtal med en professionell tågresebyrå.

Diagram med reserstatistik från 2019, 2020, 2021, 2022 och 2023.
Klimatavtrycket från tjänsteresor med flyg vid Lunds universitet mätt i kg koldioxidekvivalenter (CO2e) utifrån resestatistik från resebyråerna Egencia och BCD. Värdena har beräknats med metoden DEFRA och har kompenserats för höghöjdseffekten, det vill säga att utsläpp av växthusgaser högre upp i atmosfären har större växthuseffekt. Den grå stapeln visar utsläpp av växthusgaser från de flygresor för 2023 som bokats fram till 18 oktober, vilket ungefär motsvarar 90 procent av utsläppen jämfört med 2019.

Det här kan ni som verksamhet göra

En rad olika aktiviteter pågår inom den gemensamma förvaltningen för att stötta fakulteterna och motsvarande i arbetet med att minska klimatavtrycket från tjänsteresor, men utan att minska forskningens kvalitet och internationaliseringen. Exempel på detta är satsningen på att underlätta bokningen av tågresor till utlandet, bättre återkoppling av flygdata till fakulteterna samt att sprida goda exempel på hur verksamheter kan minska sitt klimatavtryck från tjänsteresor.

Utöver att följa nuvarande reseföreskrifter där resfria och fossilbränslefria alternativ ska prioriteras finns det mycket som verksamheterna vid Lunds universitet kan göra för att minska klimatavtrycket från flygresor, exempelvis:

• Ge tydligare riktlinjer till medarbetarna om val av klimatsmart färdmedel. Till exempel uppmuntra till att ta tåget även vid längre resor och kombinera flygresor med fler aktiviteter för att få ut så mycket som möjligt av resan.
  • Ha en särskild pott för att kompensera för eventuella merkostnader i form av nattåg, hotell etc. om tåg väljs i stället för flyg.
  • Redan vid ansökning av forskningsmedel inkludera hållbara val av färdsätt i samband med resor i forskningsprojektet.
  • Utveckla konceptet med regionala hubbar vid konferenser för att minska resandet men ändå ha möjlighet till nätverkande.
  • Studentsatsningar för att uppmuntra till ökat tågresande.
  • Ökad internationalisering på hemmaplan.

Resa i tjänsten | Medarbetarwebben (lu.se)

Läs om kollegors hållbara arbetsresor i bloggen: LU Sustainable Travel Stories