Tuffare tider för alla, så även för universitetet

Kalkylator och blad med diagram. Mostphotos.

Den rådande lågkonjunkturen påverkar alla, universitetet och gemensamma förvaltningen är inte förskonade, vi är som många andra verksamheter drabbade av neddragningar och tuffa tider.

Hela universitetssektorn drabbas av besparingar på 0,5 procent och det i inflationstider när mycket dessutom blivit dyrare, hyror, utrustning, licenser med mera. Som övriga verksamheter inom LU har gemensamma förvaltningen ekonomiska utmaningar De utmanande tiderna innebär att vi behöver göra skarpare prioriteringar, se över våra ambitionsnivåer och arbeta mer resurseffektivt. Vi behöver ställa oss frågorna: Vad av det vi gör är allra viktigast? Vad kan vi göra med lägre ambitionsnivå eller mer sällan? Vi behöver också se över olika sätt att öka intäktssidan.

Under våren har den universitetsgemensamma förvaltningen genomgått en översyn, vilket har resulterat i en rad åtgärdsförslag. Till exempel kommer säkerhetsfunktionen att samlas och ett förbättrat stöd inom digitalisering tas fram.

Som ett led i att främja samverkan inom universitetet finns några förslag på åtgärder. Bland annat att bilda ett virtuellt kansli för förvaltningen för att stärka samarbetet mellan de olika sektionerna och hitta de gemensamma beröringspunkterna. Vi ser även över samordningen mellan Ekonomi och HR samt universitetsövergripande evenemang och högtider för att skapa mer enhetliga och samordnande arbetssätt.

Den universitetsgemensamma kommunikationsverksamheten, som utförs av olika delar av gemensamma förvaltningen, genomgår just nu en utredning. I utredarens uppdrag ingår att göra en översiktlig kartläggning genom bland annat intervjuer och att föreslå hur den universitetsgemensamma kommunikationsverksamhetens ledning, ansvarsfördelning, uppdrag och organisation bör se ut framöver, för att på bästa möjliga sätt skapa processer med kärnverksamhetens behov i fokus.

/Susanne Kristensson, förvaltningschef.

Denna text är en del av LU-nytt 20-2023

Viktor Öwall. Fotograf: Charlotte Carlberg-Bärg.

Susanne Kristensson, förvaltningschef

E-post
susanne [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (susanne[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Förvaltningschefens sekreterare