Ny strategi för de strategiska forskningsområdena 2020-2030

Rektor har fastställt en ny universitetsövergripande strategi för Lunds universitets strategiska forskningsområden (17 september).

Strategin innehåller vision och strategiska mål för Lunds universitets strategiska forskningsområden för perioden 2020-2030. Roll- och ansvarsfördelning anges för arbetet framöver. Strategin bygger på universitetets samlade kunskaper och erfarenheter i utvecklingen och styrningen av dessa miljöer, från det första strategiska beslutet att satsa på utveckling av ett nytt område till att förvalta och vidareutveckla världsledande strategiska forskningsområden.

Den nya universitetsövergripande strategin lägger en grund för hur universitetets strategiska forskningsmedel ska användas framöver. Begreppet strategiska forskningsområden används i ett brett perspektiv för att möjliggöra fortsatt utveckling, också till nya miljöer.
Arbetet med framtagande av strategin involverade koordinatorerna för de strategiska forskningsområdena. Dessa har nu bildat ett SFO-kollegium för områdenas fortsatta utvecklingsarbete tillsammans med fakultets- och universitetsledningar.

Lunds universitet har genom åren varit oerhört framgångsrikt i att skapa förutsättningar för starka forskningsmiljöer och tvärvetenskapligt samarbete tack vare excellent forskning och ämnesbredd. Universitetet har förvaltat och utvecklat drygt 30 starka forskningsmiljöer, såsom Forte-centra, VinnExcellence centra, Linnémiljöer och strategiska forskningsområden (SFO), finansierade med forskningsmedel erhållna i konkurrens. I tilldelningen av strategiska forskningsområden 2010 erhöll Lunds universitet nio av de 43 nationella, strategiska forskningsområdena, med deltagande i ytterligare tre. Detta har gett Lunds universitet möjlighet att långsiktigt utveckla profilerad forskning på högsta internationella nivå i samlade kunskapsmiljöer med hög samhällsrelevans.

Se hela strategin i regelverket