LU:s placering på QS World University Rankings by subject 2024

Vit byggnad. Foto.
Universitetshuset. Foto: Mikael Risedal

Den 10 april släpptes QS World University Rankings by subject och nu det går att se hur universitetet rankas i olika ämnesområden i en global jämförelse.

QS subject ranking baseras på uppgifter som QS själva inhämtar på olika sätt och uppgifter som LU rapporterar in själva ingår inte. De parametrar som ingår i ämnesrakningen är Academic Reputation, Employer Reputation, Citations, H-index samt för vissa ämnen även International Research Network (IRN).

QS rankar fem övergripande ämnesområden samt 55 smalare ämnen (grupperade inom övergripande ämnen) – musik är ett nytt ämnesområde, som LU tyvärr inte med i än.

Det vi kan se i årets rankning är:

• LU rankas i 39 smalare ämnen (40 ämnen föregående år) samt 5 övergripande ämnen
  • Vi har fortfarande 2 ämnen på topp 50 (mot 3 föregående år) och inom 18 ämnen hamnar vi fortfarande i topp 100 (19 föregående år).
  • LU rankas högst i Environmental Sciences med placering 28 (36 föregående år) samt Geography med placering 29 (25 föregående år)
  • Av de 5 övergripande ämnena hamnar vi inte längre i topp 100 på någon.  Av dessa rankas vi bäst inom Life Science & Medicine med plats 103 (vi låg på plats 89 förra året).
  • Vi har sjunkit i placering inom 4 av 5 övergripande ämnen. Men inom Arts & Humanities har vi höjts till placering 124 (138 föregående år)

Läs hela rapporten: Subject Rankings 2024 | Top Universities

För att se vilken metod som används, titta på QS-webbplats: How to use the QS World University Rankings by Subject | Top Universities