Nyfiken på the Conversation - anmäl dig till vårens workshoppar

En person med händer på en mobiltelefon.

Under våren – april och maj – händer en hel del spännande inom forskningskommunikation för forskare. Det ges flera tillfällen för dig som forskare att lära mer om hur du berättar om din forskning.

Pitch your idea to the Conversation – April session

Du som forskare får exklusiv tid med redaktör för att diskutera sitt artikelförslag. Varje möte är 20 minuter.

När? 8 april, och tillgängliga tider är 12:10-12:30, 12:30-12:50, 12:50-13:10
Arrangör: Sektionen kommunikation, Lunds universitet

Pitch your idea to the Conversation – April session

Pitch your idea to the Conversation – May session

När? 2 maj, och alla tider är tillgängliga: 11:30, 11:50, 12:10, 12:30, 12:50, 13:10
Arrangör: Sektionen kommunikation, Lunds universitet

Pitch your idea to the Conversation – May session

Written ways to greater impact – rethinking text and purpose with Magnus Linton

Detta tillfälle har huvudsaklig målgrupp forskare, men även kommunikatörer är välkomna. På svenska på eftermiddagen.

När: 3 maj, 10:15-12:00
Var? Hörsalen, Stora Algatan
Arrangör: LU Samverkan, FSI, Lunds universitet, inom ramen för kommunikationsstödet för våra strategiska forskningsområden – men alla välkomna!

Written ways to greater impact – rethinking text and purpose with Magnus Linton

Levande text – vad är det? med Magnus Linton

Detta tillfälle har huvudsaklig målgrupp forskare, men även kommunikatörer är välkomna. På engelska på förmiddagen.

När: 3 maj, 13:15-15:00
Var? Hörsalen, Stora Algatan

Levande text – vad är det? med Magnus Linton

Lär dig att presentera din forskning på fyra minuter

Planerar du att tävla i Forskar Grand Prix? Eller vill du bara bli bättre på att presentera din forskning? Den 30 maj bjuder Forskar Grand Prix in till ett webbinarium för dig som är forskare och vill kunna förklara vad du gör på ett enkelt och engagerande sätt.

När? 30 maj, 11:00-12:00.
Var? Digitalt
Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.

Lär dig att presentera din forskning på fyra minuter

Explain your research in four minutes

Are you planning on participating in the Researchers’ Grand Prix this year? Or would you just like to be better at explaining what you do at work every day to your friends and family? In May, the Researchers’ Grand Prix is offering a webinar for researchers on how to communicate their research in a quick and engaging way.

När? 31 maj, 11:00-12:00.
Arrangör: Vetenskap & Allmänhet

Explain your research in four minutes

Digitala kurser som anordnas av The Conversation

The Conversation erbjuder korta online-kurser i hur du pitchar och skriver för nyhetssajten samt hur du når fram till icke-akademiska målgrupper. Kurserna ger tillgång till både videomaterial och texter och du kan gå dem i din egen takt på tider som passar dig. Dessa utbildningspaket inom populärvetenskapligt skrivande är en förmån för forskare vid anslutna medlemsuniversitet.  Kurser: The Conversation: who we are and how we work with academics, How to write for the Conversation, How to pitch to The Conversation

När: När du vill!
Var? Digitalt
Arrangör: The ConversationTill dig som vill coacha forskare i forskningskommunikation, eller jobbar med internkommunikation och vill sprida följande i era interna kanaler.

Digitala kurser som anordnas av The Conversation