Osså han på sladden

Porträtt av man. Foto.
Christer Hjort. Foto: Britta Collberg

Christer Hjort, legendarisk informationschef och LUM:s meste redaktör, har gått ur tiden.

Christer Hjort kom till Lund för att studera samhällsvetenskapliga ämnen på 1960-­talet. Efter bland annat en tjänst som pressombudsman på Lunds Studentkår blev han 1970 informations­sekreterare, och sedermera -chef, vid LU samt LUM-redaktör. Redaktörskapet behöll han till mitten av 1990-­talet för att därefter fungera som ansvarig utgivare till sin pensionering 2004.

LUM, som då stod för Lunds universitet meddelar, hade startats 1968. Under Christer Hjorts ledning utvecklades LUM från ett rent informationsblad till en journalistisk tidning. Han var tidig med att anställa journalister och satsa på vetenskapsjournalistik.

Som informationschef brann han för den tredje uppgiften och var duktig både på att knyta till sig goda medarbetare och skaffa pengar till möjliga (och omöjliga) projekt.

Christer Hjort värnade alltid om LUM och var under många år den (inte så) hemlige skribenten bakom vinjetten Osså vi på sladden, med finurliga kommentarer om händelser vid LU.

Vi är många som minns Christers aldrig sinande energi och idé­rikedom, goda humör och sällsynt fullbelamrade skrivbord.

Christer Hjort blev 82 år gammal.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English