Stort genomslag i svensk media för Lunds universitet

Utländska tidningar i ett tidningsställ.

Lunds universitet fick större genomslag i medierna under förra året än året innan, även om Nobelpriset undantas. Nobelpriset var dock, som väntat, universitets största hävstång under 2023. Det visar en ny analys av universitetets mediebild.

Lunds universitet är det lärosäte i Sverige om syntes mest i de stora medierna under 2023. Men skillnaderna är små jämfört med tvåan och trean, Stockholms universitet och Uppsala universitet. Det visar en analys från byrån Verian, före detta Kantar Public, som gjorts på uppdrag av sektionen Kommunikation.

Medan många organisationer endast har ett fåtal talespersoner, syntes nästan 500 av universitetets forskare i större nationella medier, förra året. De som syns mest, utöver Nobelpristagaren Anne L'Huillier, är experter på några av föregående års stora frågor, såsom konflikten i Ukraina och i Gaza, samt frågor om kriminalitet, säkerhet och Nato.

Andra uppmärksammade nyhetshändelser där universitetets forskare medverkar som experter är koranbränningar, yttrandefrihet, extremväder, inflation och matpriser.

Även om forskarna mest syns i media som experter har också forskningsstudier fått mer uppmärksamhet under 2023. Framför allt får LU ett ökat utrymme i etermedierna (Sveriges Radio och SVT) samt i Expressen.

Nobelpriset till Anne L'Huillier var tveklöst årets mest uppmärksammade nyhetshändelse. En annan uppmärksammad fråga var Sameh Egyptsons disputation i februari, vilket också var den tid på året då störst andel av uppmärksamheten var negativt vinklad. Totalt utgör negativ publicitet två procent av det totala genomslaget. Det är en lägre nivå än föregående år.

Syns mest i media:

• Kristian Gerner – HT