Tävlingen mobiliserade - nu fortsätter LU satsningen på kreativa och kulturella näringar

Bild på universitetsaulans tak och takkrona.

Vad hände med kultur-KIC:en? Lunds universitet var inte med i det vinnande laget i EU:s gigantiska satsning på kultur och innovation, men ser sig som en klar segrare ändå. Förarbetet med ansökan fungerade som en magnet och alla fakulteter slöt upp i det gemensamma arbetet att hitta tvärvetenskapliga innovations- och samarbetsprojekt. Ett engagemang som nu lever vidare.

– Vi har unika värden inom konst och kultur som är outnyttjade resurser. När vi förstår innebörden av kulturella och kreativa sektorer och näringar, så förstår vi även hur mycket LU med sin bredd har att erbjuda, säger Anna Lyrevik, rektorsråd för konst- och kulturfrågor och ordförande i styrgruppen för KIC:en för kultur och kreativitet.

Redan 2017 höll Europeiska kommissionens dåvarande ordförande Jean-Claude Juncker ett linjetal om att Europa borde fortsätta bygga på grundvärdena inom demokrati, konst och kultur. Världen är inne i en klimatkris, freden är bräcklig, demokratin går utför och polariseringen och populismen ökar.

Anna Lyrevik, rektorsråd för kultur tillsammans med Charlotte Lorentz Hjorth.
Anna Lyrevik, rektorsråd för kultur tillsammans med Charlotte Lorentz Hjorth från LU Samverkan, från förra vårens konferens.

Alla fakulteter bakom

Lunds universitet, som enda svenska huvudpartner, gick med i konsortiet ”Creative Futures” som bestod av 50 huvudpartners från 20 olika länder i Europa och som leddes av Aalto universitet i Finland. ”Creative Futures” kom tvåa, men Lunds universitet ser stora möjligheter att söka finansiering i de utlysningar som det vinnande konsortiet lanserar under 2023. Hela universitetet med alla fakulteter har bidragit till förarbetet och som har bidragit till utveckling av spännande innovationsområden.

– Allt förarbete har lagt grunden för att bättre kunna initiera och jobba i olika utvecklingsprojekt. Vi väntade inte på att komma med i KIC:en för att starta projekten, utan under resans gång har jag sett en ändrad mentalitet hos våra forskare. Beredvilligheten och intresset att gå med i tvärvetenskapliga projekt inom detta område har ökat jämfört med för fem år sen. En viktig lärdom har varit kommunikation både inåt och utåt, säger Bo Ahrén.

Innovationsområden utvecklas

Tillsammans med Future By Lund kunde gruppen tidigt definiera innehåll i ansökningsprocessen som involverade universitet, näringsliv och offentlig sektor. Man var också med och byggde innovationsmodellen för konsortiet, en modell som nu kommer att vidareutvecklas i Lund och med olika partners i Europa. Några av de innovationsområden kampanjkontoret har jobbat fram tillsammans med forskare är ”Fashion and Gaming”, ”Technology meets Archaeology” och ”Humanity and Nature” och det arbetet fortsätter.

För att hålla ihop universitetets vision och arbete över fakultetsgränser och innovationsområden med denna KIC identifierades tidigt det nya begreppet ”Existentiell Hållbarhet”, som arbetsgruppen för LU:s kultursamverkan plockat fram.

– Det signalerar att vi kan använda oss av konst och kultur för att göra oss medvetna om både oss själva och andra i en komplex värld och fungera som en viktig målbild för samhällsutveckling och utveckling av nya innovationer, säger Anna Lyrevik.

En KIC ska få europeiska aktörer att gemensamt ge sig in i utveckling som kräver ny kunskap och innovativa lösningar. I tidigare KIC:ar gick finansieringen bara till de partners som var med i det vinnande konsortiet. Idag är KIC:arna öppnare och alla kan ansöka om medel från den vinnande KIC:ens utlysningar.

– Ett universitet ska inte enbart erbjuda utbildning och forskning utan det är också viktigt att vara en motor för samhällets utveckling genom samverkan. Nu börjar arbetet på allvar med att hitta medel för de områden som vi inom LU med gemensamma krafter har identifierat som intressanta för kulturområdet och göra dem investeringsbara, säger Bo Ahrén.

Charlotte Lorentz Hjorth är också tydlig med vinsterna av allt arbete som lagts ner.

– Även om vårt konsortium inte vann uppdraget att leda Europas kultur-KIC har vi gett oss in i diskussionen som har genererat nya samarbeten och faktiska innovationsprojekt. Det har varit en stökig process att förstå sig på krafterna inom en europeisk KIC, men det är värt det. Vad är alternativet? Att man sätter sig på sidan och tittar på? I stöket gör du dig spelbar, du paketerar ditt innehåll du förklarar vad vi vill göra och då kommer många erbjudanden.

Fakta om

KIC:en

En EIT Knowledge and Innovation Community, KIC, sammanför partners från industri och näringsliv, forskning och högre utbildning i syfte att stärka innovationsförmågan. Det finns idag nio KIC:ar som alla rör specifika områden såsom kultur, klimatförändringar, livsmedel, hållbar energi och digitalisering. Nästa KIC i Europa handlar om vatten.

KKSN

De kulturella och kreativa sektorerna och industrierna, KKSN, är de delar av ekonomin där kultur produceras och distribueras med industriella medel, och använder individers kreativitet för att skapa original, som kan ha kommersiellt värde antingen genom direktförsäljning till konsumenter eller som immateriell egendom.