Tre lundaforskare tilldelas 23 miljoner kronor vardera från europeiska forskningsrådet

I år får totalt 308 forskare ERC Consolidator Grant. Tre av dessa är forskarna Daniel Bexell, Joan Yuan och Andreas Nilsson vid Lunds universitet.

I årets utdelning av ERC Consolidator Grant tilldelas totalt 308 forskare det prestigefyllda anslaget från Europeiska forskningsrådet. Bland dessa framträder tre forskare från Lunds universitet - Daniel Bexell, Joan Yuan, och Andreas Nilsson.

Daniel Bexell, Neuroblastomforskning:

Daniel Bexell, universitetslektor och docent vid avdelningen för translationell cancerforskning, erhåller anslaget för sitt arbete med att utveckla effektivare behandlingar mot neuroblastom, en barncancerform. Med fokus på att förstå de molekylära mekanismerna bakom resistens mot behandling, planerar Bexell och hans forskargrupp att identifiera och testa nya behandlingsstrategier under de kommande fem åren.

Joan Yuan, Immunologisk forskning:

Joan Yuan, forskare och docent i immunologi, kommer använda ERC Consolidator Grant för att fördjupa sig i B-cellers roll i vårt immunsystem. Genom innovativa genetiska verktyg ska Yuan och hennes forskargrupp undersöka bildandet och betydelsen av dessa celler från tidig barndom till vuxen ålder. Målet är att förstå hur utvecklings- och mikrobiella förhållanden påverkar B-cellernas roll i att forma det vuxna immunsystemet.

Andreas Nilsson, forskning om jordens magnetfält:

Andreas Nilsson, universitetslektor vid geologiska institutionen, tilldelas anslaget för sitt arbete med att studera förändringar i jordens magnetfält. Med fokus på att förstå de underliggande processerna bakom den pågående minskningen av magnetfältets styrka, kommer Andreas Nilsson använda en integrerad modellering av magnetfältet och flödet i jordens kärna för att undersöka förhistoriska analogier till dagens magnetfält.

Varje forskare får 23 miljoner kronor för att driva sina projekt under de kommande fem åren. Anslagen möjliggör banbrytande forskning inom områdena barncancer, immunologi, och geofysik och markerar en betydande framgång för Lunds universitet på den internationella forskningsscenen.

Läs hela artikeln på lu.se: Tre Lundaforskare får 23 miljoner kronor var från Europeiska forskningsrådet