Uppskattade medarbetare hedras med en bänk

Till vänster, Nataša Ďurovičová, donator, till höger, Charlotte Tornbjer, chef för Driftsenhet HT, Lunds universitet.

Under flera årtionden var Lunds universitet en viktig del av paret Ľubomír och Ľudmilas liv. L’ubomir var professor i slaviska språk och L’udmila var administratör vid registraturen. Nu har parets barn skänkt ett bestående avtryck på universitetet till gagn för studenter, anställda och besökare.

Ľubomír Ďurovič var professor i slaviska språk från tidigt 1970-tal, fram till pensionen 1991 och var verksam vid Slaviska institutionen. Han var en mycket uppskattad kollega, lärare och mentor som gjort stort avtryck på verksamheten. Även hustrun Ľudmilas relation till Lund förblev stark. Det var här som hon skapade ett nytt hem åt sig själv och familjen och det var här som hon fann en ny karriär, som administratör vid universitetets registratur. Nu förkroppsligas parets varma förhållande till staden och lärosätet Lund i form av en bänk som parets dotter och son donerat till minne av sina föräldrar.

Bänken med tillhörande hedersplakett är placerad utanför en av SOL:s entréer. Bänken är graverad med minnesorden: “Till minne av Ľudmila Ďurovičová och Ľubomír Ďurovič som, sedan ankomsten 1972, i Lunds universitet fann ett andra hem”.

Läs hela artikeln: Barnen donerar bänk till minne av sina föräldrar