Lund är värd för EUGLOH:s årsmöte 13-14 juni 2023

Lunds universitet med texten Annual Summit 2023.

EUGLOH står för European University Alliance for Global Health och är ett partnerskap mellan 9 europeiska universitet*. Ett årsmöte hålls varje år med syftet att utveckla relationerna inom alliansen. I år hålls mötet på Lunds universitet och det äger rum den 13–14 juni.

Årsmötet i Lund 2023 syftar till att inspirera EUGLOH-universiteten att fortsätta bygga broar mellan utbildning och forskning, mellan länder och mellan studenter, lärare, forskare och medarbetare. Därför är årets tema: EUGLOH Building Bridges between Research and Education.

Delta i årsmötet och passa på att träffa kollegor och studenter från våra åtta partneruniversitet och lyssna på vår utbildningsminister. Det bjuds på sessioner inom flera olika ämnen. Du kan till exempel lära dig hur konst kan användas i hälsofrämjande syfte och hur du kan integrera det omgivande samhället i kurser. Det kommer också att hållas sessioner om hur visionen om ett europeiskt utbildningsområde kan uppfyllas och vilka verktyg som kan hjälpa studenter att skaffa sig internationell erfarenhet under sin utbildning.

Läs hela programmet och anmäl dig senast den 30 maj: Anmälan till Annual Summit [Endast för LU personal] (universitysurvey.se)

Frågor: Kontakta: EUGLOH_Summit23 [at] er [dot] lu [dot] se

Om EUGLOH: EUGLOH är en europeisk universitetsallians, delvis finansierad av EU-kommissionen genom Erasmus+ programmet. European Universities Initiative (EUI) är en av fyra s k flaggskeppsinitiativ inom EU:s vision för ett europeiskt utbildningsområde. Tillsammans med forskningsprogrammet Horizon kommer EUI att stödja ambitiösa transnationella allianser inom högre utbildning.

*Université Paris-Saclay (Frankrike), University of Szeged (Ungern), University of Porto (Portugal), LMU – Ludwig-Maximilians-Universität München (Tyskland), University of Hamburg (Tyskland), UiT – The Arctic University of Norway (Tromsö), University of Alcalá (Spanien) and University of Novi Sad (Serbien).

Läa LUM-artikeln: Europeiskt nätverk för global hälsa håller årsmöte i Lund