Smakstart för MoRe-Lab – LU:s nya Movement och Reality lab.

Bild av en datorskärm som visar kamera riktad mot olika inomhusmiljöer.

I december invigdes MoRe-Lab (Movement & Reality Lab), en ny testmiljö för experimentell hälsovetenskap vid Lunds universitet. Samtliga av dagens tre visningar var fullbokade och frågorna många. Konkreta idéer om framtida samarbeten såg dagens ljus och nya kontakter knöts.

Nyfikenheten var stor bland deltagarna under invigningen av MoRe-Lab. Postdoktor Kiran Maini Gerhardsson svarade på frågor vid ingången till verklighetslabbets tvårumslägenhet. Vid hennes sida doktoranden William Son Galanza.

Spannet bland deltagarna var stort och det fann docent Steven Schmidt, direktör för MoRe-Lab, särskilt glädjande.

− MoRe-Lab är öppet för alla, även icke-akademiska partners, och det beror på att vi vill kunna lösa komplexa vetenskapliga frågeställningar och utmaningar som för det mesta kräver samverkan mellan flera vetenskapliga discipliner och även andra aktörer utanför akademin, berättade Steven Schmidt och fortsatte:

− Vi är därför väldigt glada över mångfalden bland deltagarna som inkluderade representanter från fem av LU:s fakulteter, LU Innovation, Malmö universitet, Region Skåne, olika finansiärer, industrin och Lunds kommun.

Kollage med edn kvinna som springer på ett löpband, en annan som öppnar ett förnster och en datorskärm.

Flera uppföljningsmöten är redan inplanerade med några av invigningens deltagare för att vidareutveckla idéer till nya projekt.

− Med tanke på den stora uppslutningen av potentiella nya användare i samband med invigningen är vi övertygade om att MoRe-Lab kommer att utgöra en stark infrastruktur för tvärvetenskaplig forskning inom experimentell hälsovetenskap under de kommande åren, sa Steven Schmidt.

Han får medhåll av Erik Renström, rektor för Lunds universitet.

− Framtiden kommer att ge oss än fler personnära tekniska produkter som rätt utformade kan berika människors liv. Här behöver universitet, offentlig sektor och det privata näringslivet i samverkan höja sin kompetensnivå för att göra rätt satsningar. MoRe-Lab ger utmärkta förutsättningar till det.

I MoRe-Lab ingår tre integrerade plattformar. Rörelseplattformen som innehåller utrustning för rörelseanalys och bedömning av musklernas styrka, kraft samt aktivering. Verklighetsplattformen som består av en tvårumslägenhet inredd och möblerad för att simulera en verklig boendemiljö. Samt den mobila plattformen som bland annat innehåller bärbara versioner av utrustning från de två första plattformarna.

Läs hela artikeln på Medicinska fakultetens webbplats.