Ingrid Petersson blir universitetets nya styrelseordförande

Foto på Ingrid Petersson sittande framför ett bord.
Foto på Ingrid Petersson. Fotograf: Elisabeth Ohlson.

Regeringen beslutade den 27 april att Ingrid Petersson blir ny ordförande för Lunds universitet. Ingrid Petersson har en lång karriär bakom sig inom offentlig sektor och i olika styrelser. Hon var generaldirektör på forskningsrådet Formas. Ingrid Petersson tillträdde posten som styrelseordförande den 1 maj 2023.

– Lunds universitet är ett starkt forskningsuniversitet och Ingrid Petersson är varmt välkommen hit. Hennes breda erfarenhet av att arbeta i och med forskningsråd, universitets- och högskolesektorn, politik, myndigheter och näringsliv är mycket värdefull. Jag ser fram emot vårt samarbete och att utveckla Lunds universitet tillsammans under de kommande åren, säger Lunds universitets rektor Erik Renström.

Ingrid Petersson tog sin examen i internationell ekonomi vid Uppsala universitet 1982 och har därefter haft en lång karriär inom svensk offentlig förvaltning. Hon har bland annat varit departementssekreterare i Finansdepartementet, departementsråd på Socialdepartementet och överdirektör på Riksförsäkringsverket. Hon har även arbetat i det privata näringslivet i Astra Zenecas globala forskningsorganisation.

– Vi befinner oss i en tid med många globala utmaningar där forskning, utbildning och innovation är nycklar för samhällets förmåga att hantera dessa och för att göra en digital och grön omställning. Lunds universitet har ett brett ämnesutbud med tvärvetenskap, starka forskningsmiljöer och är internationellt högt rankat. Universitetet sticker ut i en internationell jämförelse med de två forskningsinfrastrukturerna MAX IV och ESS på Brunnshög och universitetets etablering på Science Village. Jag ser fram emot att bidra till universitetets starka utveckling där bredd och spets förenas, säger Ingrid Petersson.
Ingrid Petersson är också ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, samt Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA.

Petersson har och har haft flera styrelseuppdrag, för närvarande är hon styrelseledamot i Skogsstyrelsen. Hon har tidigare haft styrelseuppdrag ibland annat Socialstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Svenska turistföreningen och Stockholm Environment Institute. Hon har även varit ordförande för Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

För närvarande är Ingrid Petersson statlig utredare avseende en ny livsmedelsberedskap samt en effektiv organisation för statlig forskningsfinansiering.

Ingrid Petersson efterträder Jonas Hafström på posten.

Förutom ordförande har regeringen utsett följande nya externa ledamöter till Lunds universitets styrelse:

• Tom Erixon, vd
  • Pernilla Johansson, seniorekonom
  • Magnus Christiansson, universitetslektor

Se hela universitetsstyrelsen: Universitetsstyrelsen | Lunds universitet

I samband med att nuvarande ordförande Jonas Hafström slutar arrangeras ett panelsamtal: Geopolitikens återkomst

Läs även LUM-artikeln: Satsar för fullt i 17 månader