De får 2,5 miljoner euro var i ERC-anslag

Fotokollage på Thomas Pugh och Raimund Muscheler.
Lundaforskarna Thomas Pugh och Raimund Muscheler från den naturvetenskapliga fakulteten får ERC Advanced Grant. Foto: Privat/Kenneth Ruona

Geologen Raimund Muscheler och naturgeografen Thomas Pugh tilldelas ERC Advanced Grant från Europeiska forskningsrådet. De får 2,5 miljoner euro vardera för att under fem år studera historiska solstormar och med vilka hastigheter träd växer och dör runt om i världen.

Europeiska forskningsrådet – European Research Council, ERC – stödjer forskning av högsta vetenskaplig kvalitet inom alla vetenskapliga områden. ERC Advanced Grant riktar sig till etablerade forskare som under det senaste årtiondet gjort betydande vetenskapliga insatser.

I årets uttagning fick 255 forskare anslag på totalt 652 miljoner euro. Två av dessa forskare är från Lunds universitet: Raimund Muscheler, professor vid geologiska institutionen, får medel för sitt projekt PastPolarStorms och Thomas Pugh, universitetslektor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, får medel för sitt projekt Tree2Globe.

Läs hela artikeln: Två Lundaforskare får prestigefyllt EU-anslag | Lunds universitet