Reviderad hållbarhetsplan med nya mål och aktiviteter

Cyklister i ett grönt Lundagård.

Universitetets hållbarhetsplan för 2020–2026 har reviderats och den ska nu ersätta den tidigare planen. Hållbarhetsplanen konkretiserar de områden och övergripande mål som universitetets hållbarhetsstrategi pekar ut inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt forskarutbildning, forskning, samverkan samt lednings- och stödverksamheter.

I revideringen har det tillkommit nya mål och aktiviteter och fler sektioner inom organisationen har varit engagerade. Målsättningen är att universitetet ska agera som en förebild för andra universitet och aktörer i omställning för en hållbar utveckling. I det ingår att kontinuerligt omvärldsbevaka och framtidsspana inom hållbarhetsområdet.

Den reviderade hållbarhetsplanen har tagits fram med hjälp av representanter från organisationen; förvaltningen, Utbildningsnämnden, Forskningsnämnden, Forskarutbildningsnämnden, Samverkansrådet samt Hållbarhetsforum. Arbetet har letts av miljöchef Claes Nilén i samarbete med projektkoordinator Cerina Wittbom på uppdrag av förvaltningschefen.

– Inte minst viktig är dialogen om hållbarhetsaspekter på vägen till en färdig plan. Med planen vill vi konkretisera frågan vad universitetet menar med hållbarhet och låta den fungera som underlag till mer verksamhetsspecifikt hållbarhetsarbete, liksom förra versionen av planen, säger Claes Nihlén.

Hållbarhetsplanen ska visa att väsentliga steg tas för en hållbar verksamhet och ett hållbart samhälle. Planen ligger i linje med universitetets policy för hållbar utveckling och principerna att "leva som vi lär”. Den ska skapa förutsättningar för verksamheter att genomföra åtgärder som krävs för att nå målen. Universitetet vill även öka medvetenheten om beslutade mål och krav inom hållbarhetsområdet. Sammantaget ska detta bidra till att uppfylla universitetets åtaganden. Utöver denna universitetsövergripande plan tar fakulteterna fram egna handlingsplaner.

– Särskilt bra med hållbarhetsplanen är att den visar bredden i vårt hållbarhetsarbete och speglar det engagemang som finns för dessa viktiga frågor, säger Claes Nilén.

För att målen ska uppnås anges ett antal aktiviteter. Exempel på aktiviteter är att synliggöra hållbarhetsaspekterna i utbildningsutbudet, utveckla en hållbar arbets- och studiemiljö för studenter, återbruka mer möbler och ha ett mer cirkulärt fokus i upphandlingar. Andra aktiviteter är att titta på medarbetarnas resor till och från arbetet för att minska klimatbelastningen och att ta tillvara erfarenheterna från vinterns energibesparingar för att minska energianvändningen ytterligare.