Stimulansmedel att söka för lärare

Tre personer sitter och diskuterar.

Universitetets lärare har nu möjlighet att ansöka om stimulansmedel i tre olika utlysningar, samtliga med sista ansökningsdag 1 februari. Medlen kan användas under 2023. När det gäller U21-utlysningen och EUGLOH-utlysningarna, kan du bara tilldelas medel från en av dem.

Nedan följer en sammanställning av de tre olika utlysningarna:

Ta fram kurser med EUGLOH-partners

Lärare kan söka upp till 100 000 kronor i stimulansmedel för utveckling av kurser i samarbete med lärare från ytterligare minst en EUGLOH-partner. Stimulansmedlen ska täcka universitetets lönekostnader för kursutvecklingen. Dessutom kan du ansöka om resebidrag för egna resor på upp till 25 000 kronor. Utlysningen kommer att återkomma varje år.

• Kursen kan vara online, fysisk undervisning eller en blandning av online och fysisk undervisning.
  • Kursen ska vara öppen för studenter från EUGLOH-universiteten och ha engelska som undervisningsspråk.
  • Kursen ska vara på mellan 2,5 högskolepoäng och 10 högskolepoäng och ges på grund eller avancerad nivå.
  • Kurser med studentcentrerat lärande är önskvärt, men även andra inslag av innovativ pedagogik och digital undervisning kommer att premieras.

Mer information om utlysningen på svenska

Mer information om utlysningen på engelska

Ta fram gemensamma program med EUGLOH-partners

Universitetets lärare kan söka upp till 350 000 kronor i stimulansmedel för utveckling av gemensamma program i samarbete med universitet utomlands. Utvecklingsarbetet kan bedrivas med avsikt att ansöka om finansiering genom Erasmus Mundus Joint Programmes (EMJM), men det är inget krav. Programmet ska planeras i samarbete med lärare från minst en EUGLOH-partner. Även andra universitet kan ingå, inom eller utom Europa. Kontakter vid partneruniversitetet ska vara etablerade vid ansökningstillfället. Utlysningen kommer att återkomma varje år.

• Arbetet ska vara godkänt av fakulteten innan ansökan görs.
  • Programmet ska ha engelska som undervisningsspråk.
  • Program med innovativ pedagogik kommer att premieras.

Mer information om utlysningen på svenska.

Mer information om utlysningen på engelska.

Ta fram utbildningsprojekt med medlemmar i U21-nätverket

Lärare, postdocs och forskare vid universitetet kan söka upp till 100 000 kronor i stimulansmedel för utbildningsprojekt med särskilt intresse för hållbarhet och internationalisering. I samarbetet ska minst en ytterligare U21 partner ingå. Upp till två projekt beviljas stimulansmedel med upp till 100 000 kr per projekt.

• Projektet bör genomsyras av ett hållbarhetstänk.
  • Projektet ska fokusera på minst en av följande aspekter: utveckling av virtuellt utbyte såsom COIL, vara kopplat till Agenda 2030 och undervisning för hållbarhet och/eller främja internationaliseringen av läroplanen.

Mer information om utlysningen på svenska.

Mer information om utlysningen på engelska.